Fashion Revolution Week: drie tips voor een eerlijke kledingindustrie

Fashion Revolution Week: drie tips voor een eerlijke kledingindustrie

Van 22 april t/m 28 april vindt de jaarlijkse Fashion Revolution Week plaats. Deze week vragen consumenten samen met Fashion Revolution aandacht voor een transparantere kledingindustrie. En dat is hard nodig: op 24 april 2013 stortte in Bangladesh de kledingfabriek Rana Plaza in. Maar liefst 1135 mensen kwamen om het leven en er vielen meer dan 2500 gewonden. Al snel werd bekend dat de kleding die wij in het Westen dragen, in deze fabriek werd gemaakt. Dankzij deze ramp kwam de donkere kant van fashion aan het licht. Onveilige fabrieken, kinderarbeid, te lage lonen en milieuvervuiling bleken een dagelijkse gang van zaken in deze industrie. Inmiddels zijn we zes jaar verder, maar échte veranderingen hebben nog niet plaatsgevonden – zowel binnen de industrie als bij de consument. Wat kan jij, als consument zijnde, doen voor een eerlijkere mode-industrie?

Tip 1: Bye bye fast fashion, hello fair fashion

Hoewel je misschien het gevoel hebt dat jij de kledingindustrie niet kunt veranderen, is het wel degelijk goed om eens kritisch naar je favo kledingmerken te kijken. Shop jij altijd bij grote modeketens als H&M, Zara en Primark? Een shirt van €10,- is lekker budgetvriendelijk, maar dit is geen realistische prijs. Hoe kan het dat deze modeketens, ondanks hun lage prijzen, nog steeds ontzettend veel winst maken? Dat is simpel: de arbeiders die deze kledingstukken in elkaar zetten krijgen nauwelijks betaald. Kies daarom voor fair fashion. Iedere euro die je spendeert aan een merk die wél onder eerlijke (en duurzame) omstandigheden produceert, is indirect een stem voor betere arbeidsomstandigheden voor de fabriekswerkers. Een aantal merken die fair fashion verkopen zijn Armed Angels, Aesthetic Stories, Jan ’n June, Nice Things, Paloma Wool en Everlane.

Tip 2: Educate yourself and spread the word

Op Netflix, YouTube en Uitzending Gemist staan interessante documentaires over de kledingindustrie. Een aantal must see’s:

De ene documentaire is net wat heftiger dan de ander, maar allen zijn echte eyeopeners. Hoe meer mensen weten over de keerzijde van de modeindustrie, hoe beter. Praat met je vriendinnen, familie of desnoods met de hond van je buurman over dit onderwerp (niet teveel natuurlijk, alleen als mensen daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in je verhaal). Want in je eentje maak je misschien geen groot verschil, maar met z’n alle wel!

Tip 3: #WhoMadeMyClothes

Vraag tijdens de Fashion Revolution Week via social media aan jouw favoriete kledingmerk: #WhoMadeMyClothes. Op deze manier proberen we bewustzijn bij de (grote) modemerken en onwetende consument te creëren. Daarnaast kun je ook een e-mail naar jouw favo kledingmerk sturen. Lekker makkelijk: er is al een template voor je gemaakt. Ook ná de Fashion Revolution Week kun je dit natuurlijk doen. Want strijden voor een eerlijke kledingindustrie gaat heel het jaar door!

Wil je meer lezen over de Fashion Revolution Week? Wij geven je graag wat meer informatie.

Volg:
Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *