Fashion Revolution Week: Hoe verander je de kledingindustrie?

Fashion Revolution Week: Hoe verander je de kledingindustrie?

Het zal je (hopelijk) niet ontgaan zijn, maar van 23 tot en met 29 april is het Fashion Revolution Week. Deze week vragen consumenten samen met Fashion Revolution aandacht voor een transparantere kledingindustrie. De aanleiding van de Fashion Revolution Week is het instorten van textielfabriek Rana Plaza in Bangladesh, nu vijf jaar geleden. Maar liefst 1136 fabrieksarbeiders zijn toen om het leven gekomen. In de fabriek werd kleding geproduceerd voor onder andere C&A, Mango, Benetton en Primark. Deze ramp was voor een hoop mensen een wake up call: dít kan zo niet langer doorgaan.

Tijd voor verandering

De Rana Plaza ramp was het topje van de ijsberg. Onveilige fabrieken, veel te lage lonen, kinderarbeid en milieuvervuiling bleken aan de orde van de dag in de kledingindustrie. Kort na de Rana Plaza ramp werd het Bangladesh Veiligheidsakkoord getekend. Dit akkoord moest zorgen voor structurele verbeteringen op het gebied van veiligheid in de levensgevaarlijke kledingfabrieken in Bangladesh. Het is een bindend contract tussen kledingmerken, internationale en Bengaalse vakbonden. Inmiddels hebben meer dan 140 kledingmerken het Akkoord getekend, waaronder H&M, Zara, Primark en C&A. De afgelopen vijf jaar zijn er dankzij dit akkoord zo’n 2000 fabrieken op brand- en gebouwveiligheid gecontroleerd. Ruim 84% van alle geïdentificeerde problemen zijn opgelost. Zo’n 142 fabrieken hebben alle benodigde verbeteringen doorgevoerd en 767 fabrieken losten meer dan 90% van de problemen op.

Bron: goingzerowaste.com

Geweldig nieuws, of toch niet?

Dit klinkt hoopgevend, maar schijn bedriegt: helaas is er op het gebied van lonen en vakbondsvrijheid weinig verbeterd in het land. Recent onderzoek laat zien dat de inkoopprijs van kleding uit Bangladesh met 13% is gedaald. Het besteedbaar inkomen van arbeidsters is met 6% gedaald en de levertijden zijn met 8% gestegen. Dit fast fashion model leidt tot verslechterende arbeidsomstandigheden voor kledingarbeidsters, zoals lage lonen en een hoge werkdruk. Oftewel: danzij de fast fashion industrie houden wij de slechte arbeidsomstandigheden in Bangladesh in stand.

Wat jij hier aan kunt doen

Wil jij ook niet meer dat iemand anders, onder erbarmelijke omstandigheden, jouw kleding produceert? Allereerst: wat fijn dat je een statement tegen de huidige kledingindustrie wilt maken! De fast fashion industrie de rug toekeren is makkelijker gezegd dan gedaan. Wij geven je een aantal tips:

  • Verander je koopgedrag en koop geen fast fashion meer. Het lijkt misschien nutteloos om nooit meer bij grote modeketens te kopen – want wat maakt nu één consument minder uit? Nou, eigenlijk best veel! Wij als consumenten hebben meer macht dan we denken. Zolang iedereen het normaal vindt om spotgoedkope kleding te kopen, houden we de huidige industrie in stand. Een shirt van €10,- kan niet onder eerlijke omstandigheden geproduceerd zijn. Besluit daarom om geen fast fashion meer te kopen.
  • Kies voor eerlijke merken. Een shirt van €50,- kan in dezelfde fabriek als het goedkopere T-shirt geproduceerd zijn. Huh?! Een hogere prijs hoeft niet te betekenen dat het item ook beter geproduceerd is. Kies daarom voor eerlijke merken waarvan je zeker weet dat zij onder goede omstandigheden produceren, zoals People Tree, ARMEDANGELS en Jan ‘n June.
  • Koop minder kleding. Wees eerlijk naar jezelf: hoeveel goedkope kledingstukken zijn ongedragen in de kast blijven liggen? En hoeveel items heb je na twee keer dragen weggedaan, omdat ze niet meer goed waren, of omdat je ze niet meer leuk vond? Besef je dat je helemaal niet zoveel kleding nodig hebt.
  • Waardeer je huidige garderobe. Al is het maar omdat je er sowieso een tevredener mens van wordt.

Bron: greenlooksgreat.blog

#WhoMadeMyClothes

Tijdens de Fashion Revolution Week kun je via social media aan jouw favoriete kledingmerk vragen wie jouw kleding gemaakt heeft. Draag je kleding binnenstebuiten om het label zichtbaar te maken, tag het merk en plaats er de hashtag #WhoMadeMyClothes bij. Op die manier creëren we massaal bewustzijn bij de (grote) modemerken én de onwetende consument. Laten we hopen dat we over een paar jaar geen actie meer hoeven te voeren voor een transparantere, eerlijkere kledingindustrie. Tot die tijd is de Fashion Revolution Week zeker nodig.

Meer lezen? We geven een aantal lees en kijktips over de mode-industrie

Of ben je op zoek naar eerlijke modemerken? Doe hier inspiratie op

Volg:
Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *