The Positive Chain of Change: een must-see docu over de kledingindustrie

The Positive Chain of Change: een must-see docu over de kledingindustrie

We maken met z’n alle ruim 30.000 keuzes per dag. Het grootste deel daarvan zijn kleine en simpele keuzes. Zoals je kledingkeuze. Maar al deze keuzes hebben wel een groot effect op de kledingindustrie. Deze industrie is, zoals je wellicht al weet, één van de meest vervuilende en mensonterende industrieën ter wereld. Alleen al in Nederland zamelen we 238 miljoen kilo textielafval per jaar in. Het grootste deel hiervan bestaat uit fast fashion. Een hoop van deze kledingstukken zijn niet te recyclen, omdat ze van een mix van verschillende (synthetische) stoffen zijn gemaakt. Deze items eindigen vaak in de verbrandingsoven. Voor Chanel Trapman van Mumster Productions zijn dit genoeg redenen om een documentaire over dit onderwerp te maken. Op zaterdag 6 oktober ging bij de start van de Dutch Sustainable Fashionweek haar documentaire ‘The Positive Chain of Change’ in première. Good For was erbij.

Indringend, ontroerend en informatief

Met deze documentaire geeft Chanel de ‘game changers’ in de mode-industrie een podium. Denk aan moedige ondernemers, ontwerpers, politici, journalisten, organisaties en merken. Ook wordt er uitgelegd hoe je zelf je stem kan gebruiken voor een positieve verandering. De documentaire is de start van een landelijke petitie waar Chanel samen met GroenLinks zich hard maakt voor een verbod op het vernietigen van onverkochte producten. Ook hoopt Chanel mensen met haar documentaire te inspireren tot meer bewustwording. Nadat ze 9 maanden keihard heeft gewerkt aan The Positive Chain of Change, denken wij dat Chanel dit doel zeker wel zal bereiken: de documentaire is indringend, ontroerend en informatief. The Positive Chain of Change kan zo tussen andere grote documentaires over dit onderwerp. Een heuse must-see, als je het ons vraagt.

Draag je steentje bij

Chanel heeft de productie van de documentaire gestart met een klein budget. Helaas heeft zij nog niet genoeg om alle productiekosten te drukken. Ze heeft zoveel mogelijk voor haar eigen rekening genomen en kunnen doen met de hulp van haar omgeving, maar de kosten van de cinematograaf moeten nog worden voldaan. Daarom zoekt Chanel nog donateurs. Draag jij met een donatie bij aan een positieve manier van verandering in de kledingindustrie?

Volg:
Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *