Greenwashing?

nDSC01778

Toen ik net begon met Good For… dacht ik dat ik er goed aan deed om kleding te kopen van de H&M Conscious Collectie. Conscious = bewust = goed voor het milieu, was dan ook mijn onderbouwing hiervoor. Ik dacht er niet aan om te checken waar de kleding eigenlijk van gemaakt was, waar dit materiaal vandaan kwam, hoe de stof geverfd werd, in welke fabriek de kleding werd gemaakt, of de fabriek milieuvriendelijk was, en hoe of de producten op een eerlijke, fair trade manier waren geproduceerd. Dat is wat ik nu wél doe. En als ik deze eisen allemaal toepas op de H&M Conscious Collectie, blijkt deze helemaal niet zo conscious, ook al wordt het soms wel zo gepresenteerd. Greenwashing, wordt het soms ook wel genoemd.

Nee, dit is dus geen artikel over hoe je op een groene manier je kleding kan wassen (dit is wel een artikel over duurzaam wassen #reclamevoormezelf). Greenwashing betekent dat een bedrijf zich groener of maatschappelijk verantwoorder voordoet dan dat ze daadwerkelijk zijn. Het wordt vaak gebruikt om consumenten te strikken in het kopen van de “duurzame” producten, en is dus niets meer dan een marketingstrategie. Grote ketens zoals L’Oreal (met hun “eco” producten, terwijl ze bijvoorbeeld wel op dieren testen), Monki (met zijn Monki Loves-kledingtags die aantonen dat de producten van organisch katoen zijn, terwijl Monki verder niks verteld over de milieuvriendelijkheid van het process) en H&M worden hier vaak schuldig aan bevonden. Nieuw in dit rijtje is Mango, met hun Mango Commited Collectie, waarbij enkel duurzame stoffen worden gebruikt. Erg leuk, maar er is geen zekerheid dat de producten eerlijk en milieuvriendelijk geproduceerd zijn. Hoe eco is dat nou?

nDSC01777

Doen deze ketens aan greenwashing? Dat is moeilijk te zeggen. Aan de ene kant vind ik het goed dat H&M, Mango, Monki, Zara, et cetera aandacht schenken aan het grote probleem dat de kledingindustrie heet. Hierdoor worden mensen meer bewust van hun aankopen, ontstaan er discussies en komt er misschien daadwerkelijk een verandering in gang van de fast fashion industrie. Hier komt echter een grote maar bij kijken: we moeten niet vergeten dat deze merken JUIST koplopers zijn in deze fast fashion industrie, die ò zo slecht is voor onze aarde (meer hierover lezen, klik hier). Eén (soort van) duurzame collectie ontwerpen heeft wat mij betreft dan niet veel zin, als je kijkt naar hoeveel niet-duurzame collecties en producten worden gemaakt door deze bedrijven per jaar. Bulken producten komen er elke week weer bij, vaak gemaakt onder slechte werkomstandigheden. Als de grote ketens met duurzame collecties nou met een concreet plan komen voor het verduurzamen van hun bedrijf, dan wil ik ze nog het voordeel van de twijfel geven. Maar ik zie geen duidelijke, haalbare en concrete plannen hiervoor, correct me if I’m wrong. En het feit blijft dat duurzaamheid tegenwoordig a thing is en bijna een trend lijkt te zijn. Spelen de bedrijven hier simpelweg alleen maar in op de trend du moment?

Als je goed kijkt naar producten van bijvoorbeeld de H&M Conscious Collectie, zijn sommige kledingstukken maar van 10% duurzaam of gerecycled materiaal. Bij Mango ligt dit anders, hier zijn wel alle producten écht van duurzame materialen gemaakt. Er wordt zelfs geclaimd dat de producten op een milieuvriendelijke manier zijn geverfd. En in principe doen de ketens ook wat ze zeggen: een collectie maken van duurzame materialen. Er staat niet bij dat alles 100% van duurzame materialen is, er staat niet bij dat de productie milieuvriendelijk is en er staat ook niet dat het fair trade is. Is het dan wel greenwashing?

nDSC01779

Ja en nee (haha, lekker duidelijk hè). Zoals ik hierboven schrijf, doen de bedrijven gewoon wat ze zeggen wat ze doen. Wat er mis mee is, is dat mensen vaak denken dat er meerdere elementen aan de collecties duurzaam zijn (dus bijvoorbeeld het productieproces, de fabrieken, of eerlijke handel). Wanneer je gaat roepen dat iets duurzaam is, dan denken mensen namelijk snel dat het ook echt van top tot teen duurzaam is. Dit is zeker niet het geval bij de collecties van deze grote ketens. Alsnog ben ik wel blij dat duurzaamheid onder de aandacht komt door de collecties en mensen er wellicht wat meer over na gaan denken. Plus, niet iedereen kan volledig duurzame kleding betalen. Ik moet namelijk toegeven dat dit best prijzig kan zijn. En niet iedereen is gelijk klaar voor 100% duurzaam en fair trade, dan is wat mij betreft zo’n collectie van duurzame stoffen een mooi begin.

Ik hoor graag anderen hun mening hierover, dus aarzel niet om een berichtje achter te laten!

 

Volg:
Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: