Plasticdieet: Recap

6a129a9475c87d9718c2f44e8bfcb88b

Afgelopen maand deed ik (Lindsey) mee aan het Plasticdieet van Opgemärkt. Het doel van het Plasticdieet is, is om – je raad het al – je plastic consumptie te verminderen. Vooral wegwerpplastic is een groot probleem. Opgemärkt wilt door middel van dit dieet iedereen daarvan bewust maken en met kleine veranderingen de plastic consumptie verminderen. Met behulp van handige worksheets geven zij iedere week handige tips, zodat je er zelf mee aan de slag kunt. Simple comme bonjour, zou je denken. Maar niets bleek minder waar…

Ik heb écht mijn best gedaan. Ik heb er écht op gelet. Maar mijn plastic consumptie is nog altijd even hoog. Dat is deels mijn eigen schuld, maar ook zeker de schuld van de producenten. Het meeste wegwerpplastic wat ik gebruik komt vanuit de supermarkt. Ik koop mijn groente, fruit en andere producten bij de Albert Heijn, en zij zijn niet zo zuinig met het gebruik van plastic. Ook producten als douchegel, tandpasta en mascara zitten allemaal in een plastic verpakking. Gelukkig ben ik vrij zuinig, waardoor ik lang met dat soort producten doe. Maar alsnog komen ze terecht in de grote plastic soep in zee. Ik heb de afgelopen maand per week bijgehouden hoe mijn plasticdieet ging.

Week 1:
Oeh spannend, dit is de eerste week van het Plasticdieet! Vol goede moed ga ik van start. De dieetregels van deze week zijn:

  1. Neem deze week geen plastic tasjes aan: stop altijd een linnen tasje of een ander herbruikbaar tasje in je tas zodat dat niet meer nodig is
  2. Neem een katoenen tasje mee naar de bakker/supermarkt als je brood gaat kopen en vraag of ze er een los brood (gesneden of ongesneden, kan allebei!) in doen – dit is gelukkig bijna nooit een probleem
  3. Neem netjes mee voor groente en fruit, gebruik een linnen tasje, leg alles los in je mandje of (als het echt niet anders kan) kies een papieren zakje i.p.v. de plastic variant

Ook ontvang je iedere week in de mail een worksheet met een opdracht. De eerste opdracht uit de worksheet was om al je plastic van een week te verzamelen en te fotograferen. Deze week heb ik dus al mijn plastic opgespaard. Er ontstond een bergje plastic in de rommelkamer. Best confronterend, aangezien al dat plastic van maar één persoon is. Heel braaf fotografeer ik het, waarna ik eens goed ga nadenken over een manier waarop ik het kan verminderen. Als dieetregel moet je een eigen tasje meenemen naar de supermarkt. Dit deed ik al. Ik vind het bizar dat er nog steeds een hoop mensen zijn die domweg iedere keer een plastic boodschappentasje kopen. Naast dat het verschrikkelijk slecht voor het milieu is, is het op lange termijn ook slecht voor je portemonnee. Kortom: aan de eerste tip uit de worksheet had ik niet zoveel. Hmm, ik ben benieuwd naar de volgende week…

DSC_0199

Mijn plastic ‘buit’ van de afgelopen week

Week 2:
In deze week ga ik een paar daagjes naar Marbella met m’n vriend en schoonfamilie. Op het vliegveld ga ik direct de mist in, aangezien ik daar een plastic waterflesje koop. Thuis heb ik een glazen waterfles, maar die komt natuurlijk de douane niet door. Meestal probeer ik zo lang mogelijk met zo’n waterfles te doen, maar eenmaal in Spanje aangekomen is dat eigenlijk door onbekende redenen niet gelukt. Wel toevallig is dat het waterflesjes-incident strookt met de dieetregels van deze week:

  1. Koop geen water in flesjes, maar zorg dat je altijd een herbruikbaar flesje in je tas hebt (er is altijd wel ergens een toilet waar je je flesje kunt vullen). Hergebruik plastic wegwerpflesjes liever niet (te vaak), dit is slecht voor je gezondheid.
  2. Vermijd colaflesjes, fantaflesjes en andere drankjes die je in een plastic flesje zou kopen: kies liever voor een glazen flesje of desnoods een blikje (dus dat betekent een biertje zonder schuldgevoel of gewoon een lekker kopje koffie).
  3. Heb je geen hervulbaar flesje of geen zin in water? Je kunt natuurlijk alle soorten drankjes meenemen in een glazen (sap)fles (met ijs als je wilt dat het koud blijft) of drink deze week gewoon overal uit een glas of beker!

Ook in Spanje zelf zie ik veel wegwerpplastic. Je kunt daar niet uit de kraan drinken, waardoor er grote flessen water gekocht moeten worden. De kleine flesjes nemen we mee als we op pad gaan, maar ook die worden uiteindelijk weggegooid. Tijdens het boodschappen doen krijgen we standaard plastic tasjes mee. Ik had zelf op dat moment helaas geen extra tassen mee. Gelukkig worden de tasjes gebruikt als vuilniszak. Hebben ze toch nog een soort van doeleinde.

In de worksheet van deze week zit een ‘habit tracker’, een soort lijst waarin je je plasticgebruik kunt bijhouden. Op die manier krijg je inzicht in jouw valkuilen. Ik heb ‘m niet ingevuld, vanwege de vakantie. Oeps!

DSC_0008

Marbella was wel mooi!

Week 3:
De voorgaande weken zijn nog niet helemaal lekker gegaan, misschien dat daar deze week verandering in komt! De dieetregels van deze week zijn:

  1. Laat deze week wegwerpbekers links liggen en neem je eigen herbruikbare mok of beker mee. Een KeepCup of thermosfles (lees snel verder voor een uniek Plasticdieet exemplaar!) kun je standaard in je tas stoppen, zodat je snel langs je favoriete koffiezaakje kunt rennen om je mok te laten vullen. Dit werkt natuurlijk ook prima voor thee of chocomel. Bijkomend voordeel: je verbrandt je handen niet!
  2. Neem naar de koffieautomaat op je werk je eigen mok mee. Ongemerkt hebben veel kantoren nog steeds plastic wegwerpbekertjes (of kartonnen bekertjes, die altijd een plastic laagje hebben!) bij de automaat staan; wees dus ook tijdens een externe meeting voorbereid.
  3. Geen koffiebeker bij je? Kies dan een drankje in glas óf gun jezelf wat me-time en ga lekker in de koffietent zitten zitten. Als je je drinken niet to go meeneemt, is de kans groter dat je je koffie in een mok krijgt i.p.v. wegwerpbeker.

Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik gebruik amper wegwerpbekers. Heel af en toe tijdens een feestje of op een festival, maar dat is niet wekelijks. Aan deze tips had ik deze week dus niet zoveel. In de worksheet van deze week staat dat je je huis moet doorlopen op plastic artikelen en per artikel moet bepalen of je die wilt houden. Alle plastic artikelen die je niet gebruikt moet je wegdoen. Leuk bedacht, maar waarom ga je zomaar plastic weggooien? Ik snap ‘m niet helemaal en voer het dus ook niet uit. Wel leuk is dat er alternatieven op plastic artikelen gegeven wordt. Wat dacht je bijvoorbeeld van een bamboe tandenborstel in plaats van een plastic exemplaar? Dit zijn goede tips. In een latere blog ga ik hier meer over vertellen!

Week 4:
Inmiddels zijn we alweer in de vierde week aangekomen. Zoals diëten altijd bij mij gaan: ik hou me er niet zo goed aan. De dieetregels van deze week zijn:

  1. Neem deze week geen rietjes aan: als je wel eens op een terras of in een restaurant zit, krijg je (ongemerkt) behoorlijk vaak een rietje in je drankje. Bestel de volgende keer ‘een cola zonder rietje’, ‘een smoothie zonder rietje’, of ‘een cocktail zonder rietje’
  2. Neem een besteksetje mee als je naar een festival of markt gaat, zo kun je zonder schuldgevoel een patatje of iets anders lekkers bestellen
  3. Neem een bakje mee om snacks in plastic te vermijden. Aluminium bakjes zijn superlicht, dus die voel je niet eens in je tas!

Deze week drink ik alleen maar wijn buiten de deur en daar krijg je gelukkig geen rietje bij. De tip voor het besteksetje vind ik wel een goede, hoewel ik mij afvraag of je met zoiets het festivalterrein opkomt. De beveiliging is tegenwoordig zo streng… Ook aan de laatste tip heb ik niet zoveel. Misschien dat er in de worksheet nog goede tips staan?

Nope, ook hier heb ik niet zoveel aan. We moeten nu echt zoveel mogelijk letten op onze plastic consumptie. Tips als: koop ijs in een hoorntje in plaats van in een bakje met plastic lepeltje en neem je eigen broodzak mee naar de supermarkt en vraag of ze je brood daar in willen doen, zijn voor een ander misschien heel handig, maar voor mij niet. Aangezien ik glutenvrij moet eten, kan ik niet zomaar producten zonder plastic halen. Brood zit al in een plastic verpakking, net als een hoop glutenvrije meelsoorten. Het is voor mij vrijwel onmogelijk om plasticvrije voedingsmiddelen te kopen, hoewel ik wel meer op het groente en fruit in plastic let.

Week 5:
Dit is de laatste week van het Plasticdieet! Voor deze week krijgen we geen dieetregels opgelegd, maar moeten we ons proberen te houden aan ons dieet. Anders heeft het dieet natuurlijk niet gewerkt. In de worksheet van deze week staat de opdracht om wederom al je plastic te verzamelen die je deze week gebuikt hebt. Ook staat er weer een habit tracker in (die ik uiteraard weer niet bijhoud…) en een overzicht waarin je kunt invullen wat wel en niet goed ging. Het plastic van deze week leg ik weer netjes op een stapeltje, waarna ik het op de foto zet. Hmm, het lijkt wel alsof ik iets minder plastic heb gebruikt! Komt het dan toch nog goed met mij? 😉

DSC_0232

Gaat de goede kant op!

CONCLUSIE:
Het lijkt nu net alsof ik heel negatief ben over de tips en tricks voor het Plasticdieet, maar dat ben ik niet. Persoonlijk had ik niet zoveel aan de tips, maar een ander misschien wel. Wel ben ik gaan nadenken over mijn plasticverbruik en wil ik opzoek gaan naar alternatieven. Vaak koop ik uit gemakzucht voorgesneden groente in plastic, of vanwege mijn portemonnee een plastic bak afgeprijsde nectarines. Inmiddels denk ik daar wel twee keer over na voordat ik zoiets in mijn mandje gooi. Het liefst koop ik mijn etenswaren op de markt, maar als fulltime werkende heb ik daar gewoonweg de tijd niet voor. Toch heeft dit dieet mij aan het denken gezet en probeer ik in stapjes mijn plastic consumptie te verminderen. Want zoals met een hoop duurzame initiatieven betreft: alle kleine beetjes helpen. Toch? 🙂

Let jij op je plastic consumptie?

Volg:
Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *