Moordmode

Moordmode

p1020948

Vandaag zat ik lekker te scrollen op Facebook, op zoek naar stomme kattenfilmpjes waar ik mijn vriendinnen in kan taggen, totdat ik stuitte op een kort artikel op de pagina van Vogue. De kop luidde: Waarom de mode-industrie de tweede grootste milieuvervuiler ter wereld is. “Hè, dat is interessant…”, dacht ik meteen. Na het lezen van het artikel, bedacht ik me weer hoe belangrijk het is dat er aandacht wordt besteed aan de negatieve kanten van de mode-industrie en hoe weinig dat nu nog wordt gedaan.

Ondanks dat Vogue.nl hierover een kort artikel plaatst en Marie-Claire’s oktober issue volledig in het teken stond van duurzaamheid, merk ik vrij weinig verandering in het koopgedrag van mensen. Want dit koopgedrag is de reden dat de mode-industrie zo’n enorme milieuvervuiler is. De mode-industrie is namelijk vervuilend omdat er elk jaar zo’n 150 miljard nieuwe kledingstukken worden geproduceerd. Deze productie vindt plaats omdat wij, als consumenten, altijd meer en vooral nieuwe kleding willen kopen. Want hallo, wie wilt er nou in kleding lopen die je gekocht hebt 2012?!

Nou, dat zou jij dus wel moeten doen. Wanneer je enkele harde feiten achter elkaar opsomt, verandert je mening over de mode-industrie misschien wel un petit peu. Bijvoorbeeld, een kwart van alle landbouw-pesticiden wordt gebruikt in de textielindustrie. Deze industrie is tevens de bron van bijna de helft van de afvalwaterproblemen op de wereld. Textiel zorgt verder voor 10% van de CO2-uitstoot in de wereld. Vind je het nu nog steeds zo leuk om lekker te shoppen zonder reden bij de grote modeketen met de blauwe letters en kleine prijzen?

Dit alles hangt samen met het fenomeen fast fashion. Is dat een soort fastfood maar dan voor kleding? Ja, dat is een soort fastfood maar dan voor kleding. Fast fashion is letterlijk vertaald snelle mode en dit spreekt voor zich. Er ontstaat een trend op de catwalk en voordat jij met je ogen kan knipperen ligt het alweer in de winkels. Deze fast fashion mindset wordt gevoed door het feit dat grote modeketens ongeveer elke maand een nieuwe collectie produceren en presenteren. Deze komen voorbij op reclames, TV en in thuisgestuurde magazines. Voor elk seizoen, tussen seizoen en tussen-tussen seizoen (ja, ik wist ook niet dat die bestaan), wordt er een nieuwe collectie uitgebracht. Maar waarom kunnen we niet gewoon de kleding van de herfst aan in de winter en lente? Of ook de zomer, wat Nederland betreft. Is het echt nodig om elke 2 maanden nieuwe kleding te kopen en je oude kleding bijna niet meer te dragen? Stel je zelf eens deze vragen en dan zal je snel merken dat een logisch antwoord hierop bedenken nog niet zo makkelijk is.

Want het is ook helemaal niet logisch. Kleding hebben we aan omdat we anders naakt en koud en awkward zijn. Maar kleding hebben we ook aan omdat we leuk eruit willen zien en leuk gevonden willen worden. En kan dat niet met een trui van vorig seizoen? Natuurlijk wel!

We moeten allemaal consuminderen, geen fast fashion maar slow fashion. Word je bewust van wat je koopt en wat voor spoor van milieuvervuiling dit achter laat. Koop duurzaam, leef bewust.

P.S. Vogue-artikel, dankjewel voor het tot leven wekken van mijn blog.

P.P.S. Netflix-kijktip (voor als Pretty Little Liars voorbij is): documentaire The True Cost.

Bronnen:
NRC.nl
Vogue.nl
Schonekleren.nl

Volg:
Share

Plaats een reactie

  1. Pingback: Greenwashing? |

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: