Recap: MC Masterclass Sustainable At Work

Recap: MC Masterclass Sustainable At Work

Duurzaamheid is tegenwoordig een hot item! Je hoort, leest en ziet er steeds meer over. Ook magazine Marie Claire speelt op deze ontwikkeling in: naast het oktober issue, dat geheel in het teken van duurzaamheid staat, organiseerde het tijdschrift een masterclass over duurzaam ondernemen. Dat lieten Romy en ik ons geen twee keer zeggen! Zo gebeurde het dat we op onze vrije zondag vroeg opstonden om de trein naar Amsterdam te pakken.

De MC Masterclass Sustainable At Work werd georganiseerd in The College Hotel in Amsterdam. De line-up was amazing: Nina Pierson, oprichter van saladebar SLA en online platform BEDROCK, Willa Stoutenbeek, oprichter van PR bureau W.Green en Eva Ronhaar, Head of Sustainabilty bij HEMA kwamen spreken over het onderwerp. Deze leading ladies in de duurzaamheid vertelden alledrie over hun ervaringen met duurzaam ondernemen. Er was één ding waar Nina, Willa en Eva het over eens waren: doe het vanuit een intrinsieke motivatie. Begin met duurzaam ondernemen omdat het je passie is, niet omdat het ‘moet’. Hoewel de dames over hetzelfde onderwerp spraken, kwamen er per masterclass andere onderwerpen aan bod.

Zie jij de grap van ArmedAngels? 🙂

Bij Eva ging het voornamelijk over hoe grote ondernemingen en HEMA specifiek aan het duurzaamheidsbeleid werken. Wist je dat HEMA nu bezig is met het verduurzamen van haar gehele productieketen? Maar Eva blijft kritisch: zo vroeg ze zich hardop af of een volledig duurzaam product wel bestaat. Je blijft altijd te maken hebben met transport en grondstoffen. Ook vertelde Eva dat een hoop bedrijven producten maken die kwalitatief niet goed zijn, zodat de consument weer snel iets nieuws moet kopen. De HEMA wilt dit niet en maakt juist producten die lang meegaan. Ook dat is een vorm van duurzaamheid!

Nina sprak over het opzetten van een duurzame onderneming. Als doorgewinterde ervaringsdeskundige kwam ze met goede tips. Begin met de “why”: waarom wil je een duurzame onderneming opzetten? Vanuit daar kun je verder werken aan het DNA van je bedrijf. Wat bied je aan, waar sta je voor? Richt het vervolgens commercieel in, maar wel vanuit een duurzaam oogpunt. Herdefinieer bijvoorbeeld de winst: denk niet alleen aan geld, maar ook aan de winst die je behaalt voor de planeet en de maatschappij. Als laatste tip gaf Nina: Enjoy the ride en blijf jezelf ontwikkelen. Fouten zijn leermomenten. Naast adviezen over duurzaam ondernemen, kwam Nina nog met een aantal interessante lees- en kijktips over duurzaamheid.

Als laatste sprak Willa, die over haar eigen road to a sustainable lifestyle vertelde. Vanuit haar eigen behoefte begon ze W.Green. Duurzaam ondernemen gaat volgens haar niet alleen over de onderneming, maar ook over jezelf. Je moet er naar leven. Ook gaf ze goede tips over ondernemen als vrouw zijnde. Vrouwen hebben (helaas) toch vaak nog de neiging zichzelf te onderschatten en om te pleasen. Durf “nee” te zeggen en vaar op je intuïtie. Nog een belangrijke tip van Willa omtrent duurzaam ondernemen: Leg mensen uit waarom we duurzame lifestyle moeten omarmen. Wanneer je het mensen oplegt, gaan ze zich er juist tegen verzetten.

Tijdens de masterclass konden we het nieuwe boek van Nina Pierson, Bedrock – het boek, kopen bij Nina herself. Ook kregen we de kans om te netwerken. Kortom: de MC Masterclass was zeer interessant! We hebben nog nooit zó nuttig onze zondagochtend besteed 😉

 

 

Volg:
Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: